Monday, 10 October 2011

Halo Moon - Bulan yang Cantik pada Tarikh yang Cantik

Malam tadi siapa yang dapat tengok bulan memang dia adalah orang yang beruntung termasuklah aku. Subhanallah. Bulan malam tadi cantik sangat. Bulan purnama yang dikelilingi oleh satu bulatan yang agak besar juga. Siapa yang tiada kesempatan untuk melihatnya secara 'live', pergh, memanglah rugi.

Aku yang duduk kat bilik terus turun ke tanah lapang sebab nak tengok bulan yang bapak cantik tu. Hehe. Ayat memang tak nak blah kan. Sebab kecantikkannya memang tak dapat nak diluahkan dengan kata-kata. Maha suci Allah.


Inilah dia bulan yang aku maksudkan tu. Memang cukup cantikkan. Aku pun sebelum ni tak pernah lagi tengok bulan macam ni. Inilah first time aku tengok. Sebelum terjadinya halo moon ni, terdapat kalimah Allah pada bulan tersebut. Hebatnya kuasa Allah kan.


Korang boleh melihatnya dengan jelas terdapat kalimah Allah pada bulan yang dibentuk melalui awan. Tarikh kejadian berlaku ialah pada 9 Oktober 2011 bersamaan 9.10.11.

Ramai yang tertanya-tanya. Macam mana boleh terbentuknya bulatan pada sekeliling bulan tu? Ramai yang menganggap ini adalah gerhana bulan tapi sebenarnya tidak. Ia merupakan Halo Moon.

Halo Moon terjadi kerana terdapatnya hablur ais disekitarnya. Cahaya bulan memantulkan cahayanya pada hablur ais yang ada dan terhasillah gegelung disekitarnya. Sebenarnya sama juga seperti mana kejadian pelangi di mana selepas hujan, cahaya matahari memantulkan cahayanya ke dalam air dan terhasillah pelangi, kan? (Untuk pengetahuan lanjut sila rujuk buku Fizik masing-masing. Haha!)

andaikan sun tu adalah moon. kehkehkeh






3 comments:

budaksetan said...

dah tahu lama dah, tak batak pon,HAHA

Siti Mashitah Saidin said...

owh.. aku tak tau nih. haha

Nadd said...

wow! tak tau ni.
thx for info. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...