Wednesday, 17 August 2011

Kahwin Cepat atau Lambat




sekadar gambar hiasan







Antara kebaikkan kahwin cepat:

  1.  kemungkinan untuk mendapatkan anak yang ramai adalah tinggi
  2. masih kuat tenaga zahir dan batin untuk menjaga keluarga
  3. umur yang muda tubuh masih lagi bergetah


Antara keburukkan kahwin lambat:
  1. mungkin belum bersedia dari segi mental untuk melaksanakan tanggungjawab
  2. kewangan mungkin belum lagi utuh
  3. tidak dapat berfikir secara matang (darah muda selalu panas je)


"Jangan kahwin lambat-lambat. Kahwinlah masa umur kau muda. Bila kau dah umur 25 tahun tapi kau masih lagi tak kahwin-kahwin, mak risau. Bila mudalah kau masih lagi kuat nak tunaikan tanggungjawab kau. Bila kau kahwin muda, dapat anak, mesti orang ingat yang anak kau tu adalah adik kau."



"Kalau kau dah ada kekasih, jangan nak bercinta sangat. Kahwin terus. Takut nanti jadi yang bukan-bukan pulak, keluarga jugak yang malu. Kalau tak ada duit nak kahwin, cakap kat ayah. Biar ayah yang tanggung. Asalkan korang tak buat dosa. Duit tu nanti bila-bila masa je korang boleh ganti. Yang penting maksiat dijauhkan."



Umur aku tak sampai 20 tahun lagi tapi mak ayah dah suruh kahwin cepat.


Apa cer?







11 comments:

Freaky said...

kalau dah sampai jodoh, kawin la :P

- abdul hadi abdul muti - said...

dia ikut kematangan jugak. ada setengah yang cepat matang, dia kahwin muda.=)

rara pinkmafia said...

kawen bile sampai seru =)

Dr. Ben said...

memang tanggungjawab parents ialah mengahwinkan anaknya asap apabila telah bersedia. Itu suruhan agama.

Siti Mashitah Saidin said...

aku nak kawen!

mykhalis said...

toksah tunggu lelama ok?20 tahun zaman dulu kala dah 4 orang anak dah..heh

Nica said...

haha. klu mak abah sy cakap cmtu, terus je onnnn... hehe

nak resipi coklat tak?

ada di sini.

http://littlemislurve.blogspot.com/2011/08/resipi-lolipop-chocolate.html

Puteri Iqa Izyan said...

entah. haha =P

KAMIHIDUP said...

KAMI kembali, hiyargh! Selamat hari raya, maaf zahir dan batin dari KAMI. :)

KAMIHIDUP said...

KAMI kembali, hiyargh! Selamat hari raya, maaf zahir dan batin dari KAMI. :)

meaw said...

jom kawen,muahahahha :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...